Από τον πολύ καλό φίλο και συνάδελφο, τον Βυνιχάκη τον Μανόλη, έλαβα το παρακάτω άρθρο και το μοιράζομαι μαζί σας. To blog έχει ασχοληθεί και πάλι με το φιλανδικό εκπαιδευτικό θαύμα στο παρελθόν και μέσα από infographics. Θυμάμαι την τελευταία κουβέντα μας με τον Μανόλη, ανήμερα της 28ης Οκτωβρίου μετά από την παρέλαση στη Ραφήνα με ψιλό ψαράκι και κρασί. Με ερέθισμα τις εμπειρίες από τα ταξίδια μου στο πλαίσιο του Comenius στη ΝΑ Γαλλία, σε ολιγοθέσια σχολεία της Προβηγκίας, και -πρόσφατα- στην Άγκυρα, κουβεντιάζαμε για τα εκπαιδευτικά συστήματα άλλων χωρών σε σχέση με το δικό μας.
Σταθήκαμε, λοιπόν, στο γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα που είναι καθαρά στοχοκεντρικό, με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα και το ενδιαφέρον του εστιάζεται όχι τόσο στην πληθώρα των γνώσεων, αλλά σε μία σειρά από μεταγνωστικές δεξιότητες με σημαντικότερη αυτήν του «μαθαίνω πώς να μαθαίνω». Το σχολείο, δηλαδή, δεν έχει "αφαιρέσει" την ...παιδική ηλικία από τα παιδιά και νομίζω ότι όσοι βιώνετε μέσα στην Εκπαίδευση καταλαβαίνετε τι εννοούμε...
Το φιλανδικό δημοτικό σχολείο, παρόμοια με το γαλλικό, στοχεύει στο να κάνει το προφανές αλλά καθόλου δεδομένο: να κάνει τους μικρούς μαθητές να αγαπήσουν το σχολείο ως οντότητα μέσα σε σχολικές αίθουσες-εργαστήρια.
Αρχές δεκαετίας του ’90.
Η Φινλανδή υπουργός Παιδείας επισκέπτεται τον Σουηδό ομόλογό της ο οποίος θα
της πει ότι μέχρι το 2000 το σουηδικό εκπαιδευτικό σύστημα θα βρισκόταν στην
κορυφή του κόσμου. Εκείνη θα του απαντήσει πως ο στόχος της δικής της χώρας
είναι πολύ πιο μετριοπαθής. Της αρκεί να βρεθεί μπροστά από τη Σουηδία.
Πράγματι, βάσει όλων των διεθνώς αποδεκτών κριτηρίων, μέσα σε λίγα χρόνια η
Φινλανδία ξεπέρασε τη Σουηδία. Παρεμπιπτόντως, στους περισσότερους κρίσιμους
δείκτες κατέκτησε κι εξακολουθεί να κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως!
Εάν ενδιαφέρει και την
Ελλάδα η περίπτωση της σκανδιναβικής χώρας δεν είναι επειδή το εκπαιδευτικό της
σύστημα, με έμφαση στο σχολείο, έχει καταστεί αντικείμενο συστηματικής μελέτης
από όλες τις χώρες που αποδίδουν αξία στην παιδεία, δεν είναι επειδή πρόκειται
για μια μικρή ευρωπαϊκή χώρα· είναι επειδή πρόκειται για μια μικρή ευρωπαϊκή
χώρα που αντιμετώπισε πολύ σοβαρή οικονομική κρίση το πρώτο μισό της δεκαετίας
του ’90 και παρ’ όλα αυτά, ή ακριβέστερα, επιχειρώντας να την ξεπεράσει,
δημιούργησε ένα αξιοζήλευτο εκπαιδευτικό πρότυπο.
Bεβαίως, δεν υπάρχει κάποια «μαγική» φινλανδική φόρμουλα την οποία απλώς
μπορούμε να αντιγράψουμε. Έτσι κι αλλιώς αρκετά στοιχεία της δικής της
εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης για αντικειμενικούς λόγους δεν είναι είτε επιθυμητό
είτε εφικτό να υιοθετήσουμε. Άλλωστε, αν κάτι κάνει τόσο ξεχωριστή την επιτυχία
των Φινλανδών είναι ότι αγνόησαν ορισμένες από τις
χαρακτηριστικότερες επιταγές μιας εκπαιδευτικής ορθοδοξίας που έχει διαμορφωθεί
διεθνώς κι αντ’ αυτού λειτούργησαν με πνεύμα εκλεκτισμού, συναρθρώνοντας
στοιχεία που είχαν ήδη και χρειάζονταν ενίσχυση ή αναπροσαρμογή με στοιχεία που
υπήρχαν σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, τα οποία ωστόσο εισήγαγαν στο δικό τους
με πολύ στοχευμένους και προσεκτικούς χειρισμούς.
Συνεργασία & χαλαρό περιβάλλον
Πρόκειται, λοιπόν, για μια συναρπαστική ιστορία. Και μας αφορά –πώς
συγκροτείται η δημόσια πολιτική, πώς εμπλέκεται ενεργά η ίδια η εκπαιδευτική
κοινότητα, πώς δημιουργείται ευρεία κοινωνική συναίνεση ως προς τους στόχους
και τις μεθόδους κ.ο.κ.– ιδίως καθώς στη δική μας περίπτωση η πιο γνωστή και
σημαντική μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση εξακολουθεί να είναι «η
μεταρρύθμιση που δεν έγινε» (κατά την ομότιτλη κλασική μελέτη του
Αλέξη Δημαρά). Αυτή την ιστορία αφηγείται στα Φινλανδικά Μαθήματα ο Pasi Sahlberg, μια σημαίνουσα προσωπικότητα της
εκπαίδευσης στη χώρα του την οποία κι επί μακρόν υπηρετεί με διάφορες
ιδιότητες. Και μας προειδοποιεί από τις πρώτες σελίδες: «Σε αυτή την εποχή των
άμεσων αποτελεσμάτων, η εκπαίδευση απαιτεί μια διαφορετική νοοτροπία. Η
μεταρρύθμιση των σχολείων αποτελεί μια σύνθετη και αργή διαδικασία. Η επίσπευση
αυτής της διαδικασίας σημαίνει την καταστροφή της».
Αρχίζουν
το σχολείο στα επτά τους, αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στη μελέτη, παίζουν
περισσότερο, αγχώνονται λιγότερο καθώς δίνουν ελάχιστες εξετάσεις στις οποίες
εξίσου ελάχιστη σημασία αποδίδεται.
Εδώ δεν
θα αναφερθούμε ούτε στην ιστορική εξέλιξη της φινλανδικής εκπαίδευσης, ούτε
στις επιμέρους δομές της και συναφή ζητήματα ειδικότερου ενδιαφέροντος που
αναλύει με μεθοδικό τρόπο ο συγγραφέας, αλλά θα επιμείνουμε στο βασικό πνεύμα
της, στις αρχές στις οποίες θεμελιώνεται και στις αξίες που θέλει να μεταδώσει.
Εάν επιθυμούσαμε να συμπυκνώσουμε τη γενική εικόνα εστιάζοντας στους μαθητές, η
σύγκριση με τη χώρα μας θα ήταν αποκαρδιωτική. Οι Φινλανδοί αρχίζουν το σχολείο
ένα χρόνο αργότερα, στα επτά τους, αφιερώνουν λιγότερο χρόνο στη μελέτη
(περιττό να ειπωθεί: δεν ξέρουν τι θα πει φροντιστήριο) –κι επομένως παίζουν
περισσότερο– αγχώνονται πολύ λιγότερο καθώς δίνουν ελάχιστες εξετάσεις στις
οποίες εξίσου ελάχιστη σημασία αποδίδεται, μετέχουν ενεργητικά σε ένα ανοιχτό,
διαδραστικό μαθησιακό περιβάλλον που δίνει έμφαση στη συνεργασία και τη
δικαιοσύνη. Το σχολείο τους είναι ένα όμορφο, «ζεστό» περιβάλλον που υποβάλλει
την αίσθηση της οικειότητας. Αφήνουν τα παπούτσια τους στην είσοδο και
προσφωνούν τους δασκάλους τους με το μικρό τους όνομα. Τελικά μορφώνονται, με
την ουσιαστική έννοια του όρου, ως άνθρωποι κι ως πολίτες, αλλά επιπλέον και
«χρήσιμες» δεξιότητες αναπτύσσουν. Και στην Ελλάδα, πάντως, μπήκε στις ράγες,
λέει, μια (ακόμη) μεταρρύθμιση του Λυκείου, η οποία βεβαίως-βεβαίως έχει και
πάλι να κάνει με το αγαπημένο μας θέμα, δηλαδή τις εξετάσεις στο Λύκειο και τον
τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Εάν δεν το πήρατε χαμπάρι, ανατρέξτε στα
μονόστηλα των εφημερίδων, πριν από κανά δίμηνο, όταν πέρασε ο σχετικός νόμος
στη Βουλή.
Η περικοπή πόρων
γίνεται σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος, λες και θέλουμε να
ευτοεγκλωβιστούμε σε ένα μοντέλο χαμηλού εργασιακού κόστους.
Η σύγκριση με αυτό που
συμβαίνει στην Ελλάδα είναι συντριπτική. Η καταβαράθρωση του μισθού των
εκπαιδευτικών έρχεται πια να συνδυαστεί –με τη διαθεσιμότητα και τα
παρακολουθήματά της– με συνθήκες ακραίας επαγγελματικής ανασφάλειας και τη
συνακόλουθη απαξίωση του επαγγέλματος την οποία παρακολουθεί ανήμπορη ή
αδιάφορη μια κοινωνία που ανέκαθεν αντιμετώπιζε λίγο-πολύ εργαλειακά την
εκπαίδευση (ως μέσο για επαγγελματική αποκατάσταση και κοινωνική άνοδο). Η
συγκρουσιακή κατάσταση στην οποία λαμβάνουν χώρα οι όποιες αλλαγές πλήττουν
ακόμη περισσότερο την έτσι κι αλλιώς χαμηλή εμπιστοσύνη που χαρακτηρίζει τις
κοινωνικές ομάδες μεταξύ τους και βεβαίως με το κράτος. Το κοινωνικό κόστος που
θα έχει αυτή η διαλυτική κατάσταση θα φανερωθεί στην πληρότητά του στο μέλλον.
Προφανώς, το ίδιο πράγμα απεικονίζεται στα καλοσχεδιασμένα powerpoint των σοφών
τεχνοκρατών της τρόικας ως εξοικονόμηση κι εξορθολογισμός.
Στην πιθανή ένσταση ότι ένα κράτος υπό χρεοκοπία δεν έχει πολλά περιθώρια, ακόμη κι ένα αμιγώς οικονομικίστικο σκεπτικό αν ακολουθήσουμε, η απάντηση έρχεται και πάλι από την Φινλανδία. Όταν τη δεκαετία του ’90 χτυπήθηκε από την κρίση (ανεργία 20%, μείωση ΑΕΠ 13%, υψηλό δημόσιο χρέος, κλυδωνισμός τραπεζικού συστήματος) η κοινωνία αντέδρασε με σύνεση, αυτοπεποίθηση και συναίνεση κι επέλεξε να αλλάξει οικονομικό μοντέλο: από την ξυλεία και την παραδοσιακή βιομηχανία έδωσε πια έμφαση στην τεχνολογία και την καινοτομία (π.χ. Nokia), που θα πει έδωσε μέγιστη προτεραιότητα στην εκπαίδευση και την έρευνα, αυξάνοντας τους σχετικούς πόρους (και βεβαίως επανασχεδιάζοντας την κατανομή τους), την ίδια στιγμή που έκανε δραματικές περικοπές αλλού. «Η εκπαίδευση θεωρήθηκε απαραίτητη επένδυση –όχι απλώς δαπάνη– για να βοηθήσει στην ανάπτυξη της καινοτομίας παίζοντας το ρόλο του τρίτου παράγοντα στο φινλανδικό τρίγωνο της γνώσης και της καινοτομίας». Εμείς κάνουμε το αντίστροφο: η περικοπή των πόρων γίνεται κατεξοχήν σε όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος και στην επιστημονική έρευνα, λες και θέλουμε να ευτοεγκλωβιστούμε σε ένα μοντέλο χαμηλού εργασιακού κόστους, χαμηλής ειδίκευσης κι αμορφωσιάς. Όσο περισσότερο συνεχίζουμε σ’ αυτή την κατεύθυνση, τόσο πιο πιθανό γίνεται κάποια στιγμή να γραφτούν τα Ελληνικά μαθήματα. Μαντεύετε το περιεχόμενό τους.
Pasi Sahlberg
Φινλανδικά μαθήματα
Τι μπορεί να μάθει ο κόσμος από την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία;
Μτφρ. Ελένη Κοτσυφού
Πρόλογος Γιώργος Τσιάκαλος
Επίμετρο Κώστας Βασιλείου
Εκδόσεις Επίκεντρο 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου