Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

Διδασκαλία Γεωμετρικών Σχημάτων & Στερεών Σωμάτων με Εικαστικά Αριστουργήματα

Ένα Σχέδιο Μαθήματος ουσιαστικά διαθεματικό από τη συνάδελφο και συμφοιτήτρια στο Ρέθυμνο,  Γεωργία Μέγα, το οποίο υπήρχε στο υλικό του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης κι έχω μοιραστεί με δύο διαφορετικές τάξεις μαθητών μου με μεγάλη ανταπόκριση και ενθουσιασμό από την πλευρά τους.
 
Γνωστικό Αντικείμενο:  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Τίτλος διδακτικής ενότητας:  ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΕΡΕΑ ΣΩΜΑΤΑ (σελ. 16)    

Έννοια κλειδί:  Γεωμετρικά Σχήματα / Διαθεματικότητα

Χρόνος:  45 λεπτά

Εκπαιδευτική βαθμίδα: Δημοτικό 3η Τάξη 

Παράδειγμα χρήσης ρουτινών ως βασικού στοιχείου του διδακτικού σεναρίου

Έργο τέχνης: Picasso Koρίτσι με βάρκα (1938)    http://podol.ru/picasso
Koρίτσι με βάρκα (1938)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Στόχοι: 

1. Αναγνώριση αντικειμένων που θυμίζουν γεωμετρικά σχήματα: σύνδεση γεωμετρίας με την καθημερινή ζωή

2. Χρήση μοιρογνωμονίου για αναγνώριση των τριών ειδών των γωνιών (οξείες, αμβλείες, κάθετες)

3. Γλωσσική έκφραση

4. Δημιουργική σκέψη (χρήση αναλογιών)

5. Κριτική σκέψη: Αναζήτηση πληροφοριακών στοιχείων ύστερα από προσεκτική παρατήρηση (εμβάθυνση στο θέμα)/ Ερμηνεία βάση τεκμηριωμένων απόψεων
 
Δραστηριότητα: προσεκτικό κοίταγμα

Παρατήρησε το έργο τέχνης προσεκτικά για ένα λεπτό. Άφησε τη ματιά σου να αναρωτηθεί.

Κατάγραψε 10 αντικείμενα που θυμίζουν γεωμετρικά σχήματα Επανάλαβε τη διαδικασία.

Φτιάξε τρεις στήλες και κατάγραψε τα χρώματα των σχημάτων και τις γωνίες τους

2. Σκέψου πώς το χρώμα βοηθά να ανακαλύψεις τα μέρη –αντικείμενα του έργου.

3. Ποιο είναι το πιο σημαντικό γεωμετρικό σχήμα; Γιατί το λες αυτό;

4. Πώς τα διαφορετικά χρώματα των τριγώνων βοηθούν να καταλάβουμε πώς νιώθει το κορίτσι;

Παρατήρηση έργου τέχνης στην ολομέλεια

Σε φύλλο χαρτιού στον τρίποδα, καταγράφει δέκα αντικείμενα που θυμίζουν γεωμετρικά σχήματα: αριστερό πανί, δεξί πανί, δεξί μάγουλο, δεξί μέτωπο, μαύρος τοίχος, πλακάκια στο πάτωμα, μπλούζα, σβούρα, ρίγα στη δεξιά κάλτσα, ρίγα στην αριστερή κάλτσα.

Σε ένα δεύτερο φύλλο χαρτί καταγράφει επιπλέον παρατηρήσεις.

Στόμα, λοβός, αριστερό μάγουλο, μέρος παπουτσιού, μέρος φούστας, δεξιός μηρός, αριστερός μηρός κτλ

Βοηθά τους μαθητές στην καταγραφή, παρέχοντάς τους ειδικά σχεδιασμένο φυλλάδιο, π.χ.:

Χρώματα     Σχήματα        Γωνίες

Μοβ            Τρίγωνο         Οξείες

πράσινο      Τρίγωνο        Αμβλεία και

                                        δύο οξείες
 

3. Τα άκρα του σώματος είναι άσπρα. Το πάτωμα είναι μαύρο με λευκές και κόκκινες γραμμές. Ο τοίχος είναι μαύρος. Το τραπέζι κίτρινο. Το πρόσωπο είναι πολύχρωμο.

Χρόνος 10 λεπτά/ Δραστηριότητα: προσεκτικό κοίταγμα

4. Τι νέες ιδέες σου γεννιούνται που δεν είχες πριν σκεφτεί για τη χρήση των τριγώνων;

5. Ζωγράφισε κι εσύ μια ζωγραφιά με γεωμετρικά σχήματα. Διάλεξε ένα γεωμετρικό σχήμα που να πρωταγωνιστεί στη ζωγραφιά σου.

Παρατήρηση έργου τέχνης στην ολομέλεια

6.Τα τρίγωνα γιατί έχουν πολλά χρώματα. Τα τρίγωνα γιατί είναι πάνω στο κορίτσι.  7.Το κορίτσι είναι χαρούμενο, γιατί στο πρόσωπό του τα τρίγωνα έχουν ζωηρά χρώματα. Με τα τρίγωνα μπορώ να ζωγραφίσω ό,τι θέλω.

 
Συμπερασματικές τοποθετήσεις:

Στην παρούσα ενότητα παρουσιάστηκαν βασικά στοιχεία που αποδεικνύουν τη σημαντικότητα της παρατήρησης έργων τέχνης στο πλαίσιο της μαθησιακής διεργασίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...