Απόσπασμα από το βιβλίο "Δοκίμια για τον Άνθρωπο και τον Πολιτισμό" ΤΣΕΝΓΚ ΜΑΝ-ΤΣ'ΙΝΓΚ (εκδ.Αλκίμαχον)
Ο Δάσκαλος είπε, "Όταν η φυσική υπόσταση υπερβαίνει την εκλέπτυνση, γίνεσαι τραχύς. Όταν η εκλέπτυνση υπερβαίνει τη φυσική υπόσταση, γίνεσαι αβρός". Η τραχύτητα δείχνει έλλειψη εκλέπτυνσης, η υπερβολική αβρότητα δείχνει την υπερβολή της. Ο Κομφούκιος συνέχισε λέγοντας, "Ο ευγενής άνθρωπος εξισορροπεί την υπόσταση του με την εκλέπτυνση". Όμως πως ξέρει κανείς ότια τα δύο είναι κατάλληλα ισορροπημένα; Αρκεί να θυμόμαστε ότι κανένα από τα δύο δεν πρέπει να κυριαρχεί. Οι αρχαίοι πίστευαν ότι πρέπει να μελετούν τις Έξι Εκλεπτυσμένες Τέχνες (μουσική, ιππασία, τελετές, τοξοβολία, καλλιγραφία και μαθηματικά), μόνον αφότου είχαν αφιερώσει ενέργεια στις ουσιαστικές τέχνες της υιικής αφοσίωσης, της εμπιστοσύνης, του σεβασμού, της αγάπης και της φιλίας.
Το κινέζικο ιδεόγραμμα για την "ισορροπία" περιλαμβάνει τη ρίζα που σημαίνει ξύλο, το οποίο παραπέμπει στα αειθαλή δέντρα-τα τελευταία που ρίχνουν τα φύλλα τους όταν το περιβάλλον γίνεται εχθρικό. Ο ευγενής άνθρωπος δεν δίνει υπερβολικό βάρος ούτε στην ουσία ούτε στην εκλέπτυνση. Αν του πάρετε την εκλέπτυνση αυτό που θα μείνει είναι θα μοιάζει με μια ξυρισμένη τίγρη, το δέρμα της οποίας δεν ξεχωρίζει από το δέρμα ενός ξυρισμένου σκύλου. Από την άλλη, ένας άνθρωπος που δεν ακολουθεί τα ηθικά πρότυπα και δεν έχει ουσιαστικά χαρακτηριστικά και που απλώς ασχολείται με την εκλέπτυνση του, μοιάζει με έναν ξυρισμένο σκύλο που φοράει το δέρμα ενός πάνθηρα. Ένας τέτοιος καλλιεργημένος απατεώνας είναι πολύ πιο επικίνδυνος και από λύκο.
ΧΧΧΙ
Ο Δάσκαλος είπε, "Όταν η φυσική υπόσταση υπερβαίνει την εκλέπτυνση, γίνεσαι τραχύς. Όταν η εκλέπτυνση υπερβαίνει τη φυσική υπόσταση, γίνεσαι αβρός". Η τραχύτητα δείχνει έλλειψη εκλέπτυνσης, η υπερβολική αβρότητα δείχνει την υπερβολή της. Ο Κομφούκιος συνέχισε λέγοντας, "Ο ευγενής άνθρωπος εξισορροπεί την υπόσταση του με την εκλέπτυνση". Όμως πως ξέρει κανείς ότια τα δύο είναι κατάλληλα ισορροπημένα; Αρκεί να θυμόμαστε ότι κανένα από τα δύο δεν πρέπει να κυριαρχεί. Οι αρχαίοι πίστευαν ότι πρέπει να μελετούν τις Έξι Εκλεπτυσμένες Τέχνες (μουσική, ιππασία, τελετές, τοξοβολία, καλλιγραφία και μαθηματικά), μόνον αφότου είχαν αφιερώσει ενέργεια στις ουσιαστικές τέχνες της υιικής αφοσίωσης, της εμπιστοσύνης, του σεβασμού, της αγάπης και της φιλίας.
Το κινέζικο ιδεόγραμμα για την "ισορροπία" περιλαμβάνει τη ρίζα που σημαίνει ξύλο, το οποίο παραπέμπει στα αειθαλή δέντρα-τα τελευταία που ρίχνουν τα φύλλα τους όταν το περιβάλλον γίνεται εχθρικό. Ο ευγενής άνθρωπος δεν δίνει υπερβολικό βάρος ούτε στην ουσία ούτε στην εκλέπτυνση. Αν του πάρετε την εκλέπτυνση αυτό που θα μείνει είναι θα μοιάζει με μια ξυρισμένη τίγρη, το δέρμα της οποίας δεν ξεχωρίζει από το δέρμα ενός ξυρισμένου σκύλου. Από την άλλη, ένας άνθρωπος που δεν ακολουθεί τα ηθικά πρότυπα και δεν έχει ουσιαστικά χαρακτηριστικά και που απλώς ασχολείται με την εκλέπτυνση του, μοιάζει με έναν ξυρισμένο σκύλο που φοράει το δέρμα ενός πάνθηρα. Ένας τέτοιος καλλιεργημένος απατεώνας είναι πολύ πιο επικίνδυνος και από λύκο.
ΧΧΧΙ
Το Ι Τσινγκ λέει ότι ένας σημαντικός άνθρωπος αλλάζει σαν τη τίγρη, ένας ευγενής άνθρωπος αλλάζει σαν τον πάνθηρα-η εκλέπτυνση λοιπόν αντικατοπτρίζει την ουσία του χαρακτήρα σας. Δεν θα πρέπει να κυριαρχεί ούτε η ουσία, ούτε η εκλέπτυνση, και υποτιμώντας τη μια ή την άλλη, ή αφήνοντας τις και τις δύο ανισόρροπες, καταστρέφεται τη φύση σας. Όλοι διαθέτουν την ικανότητα να αλλάζουν αναλόγως του χαρακτήρα τους, μερικοί σαν τίγρεις και άλλοι σαν πάνθηρες. Ο ευγενής άνθρωπος ασπάζεται την αλλαγή, ο ασήμαντος την αγνοεί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου