Τα δημιουργικά ψηφιακά παιχνίδια, πέρα από σημαντική ψυχαγωγική ενασχόληση, αρχίζουν να αξιοποιούνται πολύ δυναμικά στην εκπαίδευση και να εντάσσονται στη Μάθηση που βασίζεται στην Τεχνολογία (Technology Enhanced Learning). Τα βασικότερα χαρακτηριστικά τους, όπως οι κανόνες, η διάδραση, η συνεχής ανατροφοδότηση, ο συναγωνισμός, η δυνατότητα επαναλήψεων σε λανθασμένες επιλογές, η πρόκληση, η συμμετοχή σε ιστορίες κλπ, τα κάνουν ιδιαίτερα ελκυστικά.
Αμέσως παρακάτω παραθέτουμε μια αρχική συλλογή παιχνιδιών που μπορεί να αποτελέσει ένα καλό έναυσμα αξιοποίησης σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Δίνουμε, λοιπόν παρακάτω, ενδεικτικά παραδείγματα αξιοποίησης για 3 παιχνίδια…
Στο παιχνίδι “One touch Drawing” αρχικός στόχος είναι να ξεκινήσεις από ένα σημείο (κόμβο) και να τερματίσεις στο ίδιο ή σε άλλο σημείο, περνώντας όμως μία μόνο κάθε φορά από κάθε γραμμή (ακμή), δηλαδή το παλιό γνωστό παιχνίδι της μονοκονδυλιάς! Για τους μαθηματικούς και πληροφορικούς, η ιδέα του παιχνιδιού παραπέμπει κατευθείαν στο μονοπάτι του Όιλερ (Eulerian path), στις 7 Γέφυρες του Κένιγκσμπεργκ (Seven Bridges of Königsberg) καθώς και σε σχετική πολύ ενδιαφέρουσα θεματολογία (π.χ. Five room puzzle), για επίλυση προβλημάτων στα μαθηματικά και στους υπολογιστικούς γράφους, με εφαρμογές στην καθημερινή ζωή.
Στο φαινομενικά απλοϊκό παιχνίδι “Chat Noir” (στα γαλλικά σημαίνει “Μαύρη Γάτα”), πρέπει να “περικυκλώσεις” τη γάτα, η οποία όμως παρά τα εμπόδια που κάθε φορά της βάζεις, σχεδόν πάντα καταφέρνει να ξεφύγει! Παίζοντας πολλές φορές, μπορείς να αρχίσεις να καταλαβαίνεις τι συμβαίνει, προσπαθείς να σκεφτείς διάφορους τρόπους επίλυσης του προβλήματος και να επινοήσεις περισσότερους από ένα σχετικούς αλγόριθμους! Ένα λοιπόν ενδεικτικό σχέδιο μαθήματος αναφέρεται στην Εισαγωγή Αλγορίθμων (για τοπική χρήση σε περιβάλλοντα Android & Windows από εδώ), αλλά και στην ιδέα του “εξαγώνου”, σε γνωστικά αντικειμένα, πέραν της Πληροφορικής!
Τέλος το MinecraftEdu είναι ένα παιχνίδι “ανοιχτό” κατά το οποίο ο παίκτης δεν έχει να ολοκληρώσει συγκεκριμένους στόχους (ένα παιχνίδι “χωρίς κανόνες”), παρέχοντας έτσι μεγάλη ελευθερία στον τρόπο που παίζεται. Ο παίκτης δημιουργεί 3D αντικείμενα και μπορεί, μαζί με άλλους, να κυκλοφορεί ελεύθερα στον εικονικό χώρο του παιχνιδιού. Όπως είναι φυσικό, ένα τέτοιο παιχνίδι, μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση, για την αναβίωση ιστορικών χώρων, όπως για παράδειγμα η ελληνική δημιουργία “Ancient Greececraft”.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου