Ο Τζόζεφ Νόβακ με τους συνεργάτες του, τη δεκαετία του 1970, κατασκεύασαν τους εννοιολογικούς χάρτες. Μετά από μελέτες, καταγραφές και αναδράσεις, κατέληξαν στη χρήση των ιεραρχημένων εννοιολογικών χαρτών. Οι εννοιολογικοί χάρτες είναι δυσδιάστατοι και παρουσιάζουν συγκεκριμένες έννοιες, σε λογική, ιεραρχική σειρά. Οι έννοιες τοποθετούνται ιεραρχικά, με την ανώτερη (σύνολο) ιεραρχικά έννοια στην κορυφή. Στα πλαίσια του σχολείου, η ανώτερη έννοια θα μπορούσε να είναι το θέμα που πρόκειται να συζητηθεί. Οι έννοιες ενώνονται με βέλη, τα οποία περιγράφονται με συνδετικές λέξεις ή φράσεις. Κάθε έννοια εμφανίζεται μόνο μία φορά σε κάθε εννοιολογικό χάρτη, ενώ οι έννοιες θα πρέπει να γίνονται διαρκώς και πιο εξειδικευμένες. Στη βέλτιστή του εκδοχή, ο χάρτης πλαισιώνεται κι από παραδείγματα. Για την κατανόηση κάθε έννοιας μέσα στον εννοιολογικό χάρτη, σημαντικές είναι οι συνδέσεις με τις άλλες έννοιες. Ένα παράδειγμα εννοιολογικού χάρτη παρουσιάζεται στην εικόνα από κάτω, όπου ως κορυφαία έννοια χρησιμοποιούνται τα "Ζώα". Η κατασκευή του εννοιολογικού χάρτη έχεις ως σκοπό να αποκαλύψει τις σκέψεις και τις απόψεις του συγγραφέα κι όχι να επαναλάβει απομνημονευμένες έννοιες. Για το λόγο αυτό, η δομή κάθε χάρτη είναι μοναδική, ανάλογα με το συγγραφέα, και αντανακλά τις εμπειρίες του και τις πεποιθήσεις του. Η ανάπτυξη τέτοιας δομημένης κι αναδομημένης γνώσης, μπορεί να παρουσιαστεί γραφικά με τη χρήση των εννοιολογικών χαρτών. Η μάθηση που βοηθά τη συγκεκριμένη διαδικασία γνωστικής ανοικοδόμησης, θα επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα. Η διαδικασία της σχεδίασης θεωρείται επίσης πως βοηθά στην αποκάλυψη στους μαθητές των σχέσεων που δεν είχαν διαπιστωθεί νωρίτερα, και δρα ως μία εστία για επικοινωνία μεταξύ μαθητών και καθηγητών. Αυτό φαίνεται και από τις παρατηρήσεις των Νόβακ και Γκόγουιν, πως "η σχεδίαση εννοιολογικών χαρτών από μαθητές και καθηγητές συχνά αποκαλύπτει νέες σχέσεις κι επομένως νέες ερμηνείες, ή τουλάχιστον ερμηνείες που δεν ήταν συνειδητοποιημένες πριν από την κατασκευή του χάρτη". Ο Γουάντερσι, έκανε ένα βήμα περαιτέρω αναφέροντας πως "η χαρτογράφηση και η κατασκευή των εννοιολογικών χαρτών, δείχνει πως ο μαθητές γνωρίζει και καταλαβαίνει". Βιβλιογραφία
|
Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2012
Εννοιολογικοί Χάρτες
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου