Όλοι στο βόρβορο είμαστε, αλλά μερικοί από μας κοιτάζουμε τ’ αστέρια....
πηγή: http://dimartblog.com/Αλλά πριν φτάσουμε εκεί, ο Ουάιλντ είχε να επιδείξει πολλά περισσότερα από μια –διαβολική, πράγματι– ικανότητα στην ατάκα και μια πληθωρική κοινωνική παρουσία. Για την ακρίβεια ήταν ένας συγγραφέας τόσο εξαιρετικός, που σχεδόν κάθε του γραμμή μπορεί να διαβαστεί αυτοδύναμα ως αφορισμός. Τα θεατρικά του (Η Σημασία τού να Είναι Κανείς Σοβαρός, Η Βεντάλια της Λαίδης Ουίντερμιρ, Ο Ιδανικός Σύζυγος) απεικόνισαν την υψηλή κοινωνία της εποχής του με ξεκαρδιστική (και σοκαριστική) ακρίβεια. Τα πρωτοποριακά δοκίμιά του περί αισθητικής και τέχνης και η υπεράσπιση του Αισθητισμού εξακολουθούν να αποτελούν σημείο αναφοράς, με συμπεράσματα αενάως ενδιαφέροντα, όπως κωδικοποιούνται στη συλλογή Η Παρακμή του Ψεύδους:
* Η Τέχνη δεν εκφράζει τίποτε άλλο πέραν του εαυτού της.
* Η κακή Τέχνη πηγάζει από την επιστροφή στη ζωή και τη φύση και την αναγωγή τους σε ιδανικά.
* Η ζωή μιμείται την τέχνη πολύ περισσότερο από ό,τι η τέχνη τη ζωή.
* Το ψεύδος, το να λες πράγματα όμορφα και αναληθή, αποτελεί τον ορθό στόχο της τέχνης.
Ο Ουάιλντ έγραψε ένα μόνο μυθιστόρημα και έγινε κλασικό, Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι, όπου ο φαουστικός μύθος συνυφαίνεται με τον αισθητισμό και τη διπλή υπόσταση του ανθρώπου με έναν τρόπο που αποδείχθηκε σχεδόν προφητικός και για τον ίδιο τον συγγραφέα.
Το «επισκεπτήριο» που άφησε ο πατέρας του Άλφρεντ Ντάγκλας στη λέσχη του Ουάιλντ («For Oscar Wilde, posing somdomite» [sic]) και αποτέλεσε το έναυσμα για τις δικαστικές περιπέτειες και την καταδίκη του συγγραφέα.
Στη φυλακή, ο Ουάιλντ έγραψε το De Profundis, μια επιστολή 50.000 λέξεων προς τον Ντάγκλας και συγχρόνως ένα είδος σούμας των ιδεών και των πεπραγμένων του. Παρόλο που η υγεία του (αλλά και το ηθικό του) κλονίστηκε ανεπανόρθωτα, ο Ουάιλντ ονειρευόταν την ελευθερία του και τη δυνατότητα να ξαναγράψει. «Ελπίζω να ζήσω αρκετά και να δημιουργήσω έργο τέτοιου χαρακτήρα ώστε στο τέλος της ζωής μου να μπορώ να πω “Ναι! Ιδού πού οδηγεί τον άνθρωπο ο καλλιτεχνικός βίος!”»
Το τελευταίο δωμάτιο στο οποίο έζησε ο Ουάιλντ.
Ο τάφος του στο Παρίσι, στο ίδιο νεκροταφείο όπου είναι θαμμένος ο Τζιμ Μόρισον, η Σάρα Μπερνάρ, ο Ελυάρ, η Πιάφ και πολλοί άλλοι μεγάλοι της τέχνης, αποτελεί σημείο προσκυνήματος. Παραδοσιακά, οι επισκέπτες αφήνουν πάνω στο μνημείο (ή, τώρα πια, στο τζάμι που περιβάλλει το μνημείο) ένα φιλί από κόκκινο κραγιόν.
***
Οι αφορισμοί
Οι συντάκτες του dim/art, τιμής ένεκεν, επέλεξαν μερικούς από τους αγαπημένους τους «ουαιλντικούς» αφορισμούς. Ίσως θα πρέπει κάποτε, περίπου στο πρότυπο του περίφημου ερωτηματολογίου του Προυστ, να δημιουργηθεί ένας κατάλογος παραθεμάτων του Ουάιλντ όπου, βαθμολογώντας ο ενδιαφερόμενος τις ατάκες, να αποκαλύπτεται και το πνευματικό του προφίλ.«Δεν υπάρχει άλλη αμαρτία πέραν της βλακείας». (από το Ο κριτικός ως καλλιτέχνης)
«Η συνέπεια είναι το τελευταίο καταφύγιο όσων στερούνται φαντασίας». (από το άρθρο του στην Pall Mall Gazette, «The Relation of Dress to Art»)
«Όλοι στο βόρβορο είμαστε, αλλά μερικοί από μας κοιτάζουμε τ’ αστέρια». (από τη Βεντάλια της Λαίδης Ουίντερμιρ)
«Όταν οι άλλοι συμφωνούν μαζί μου, έχω πάντα την αίσθηση πως σίγουρα κάνω λάθος». (επίσης από τη Βεντάλια της Λαίδης Ουίντερμιρ)
«Πάντα θα με συμπαθείς. Εκπροσωπώ όλες τις αμαρτίες που εσύ δεν είχες ποτέ το θάρρος να διαπράξεις». (από το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι)
«Μόνο το μοντέρνο γίνεται κάποτε παλιομοδίτικο». (από την Παρακμή του Ψεύδους)
«Η επιστήμη δεν μπορεί ποτέ να τα βάλει με το παράλογο. Γι’ αυτό και δεν έχει μέλλον μπροστά της, σ’ αυτόν τον κόσμο». (από το Ένας Ιδανικός Σύζυγος)
«Α, συγγνώμη, δεν σε αναγνώρισα – έχω αλλάξει πολύ». (άγνωστη πηγή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου